Julafton och Richard gästbloggar.

2009-12-24 @ 12:50:01
Hej!

Här kommer en varm julhälsning till alla er där hemma. Vi saknar er och den julvärme man inte kan få från solen, utan från släkt och vänner. Tills vidare får vi nöja oss med 50 grader i solen, 35 i skuggan och 30 i vattnet.

Vi ska alldeles strax gå och äta SVENSK julmat! Jag är lyrisk. Janssons frestelse står och doftar så detta blir inget långt inlägg. Men jag vill tacka alla som kommenterar och skriver till oss på olika sätt, det är jätteuppskattat.

Ha en så god jul allihopa så skriver vi här snart igen!

Julplaner och svenskmat!

2009-12-22 @ 12:01:07
Hallå!

Jag och Richard sitter nu på internetcafét. Jag har precis druckit en milkshake, mums.

I förrgår tog vi motorcykeln och försökte leta upp en svenskrestaurant vi hört talas om. Vi hittade inte den först så vi tog en annan vi blev tipsade om. Richard åt pyttipanna med rödbetor och ägg och jag åt köttbullar med hemmagjort potatismos och brunsås. Till det fick vi lyssna på svenskmusik. Stället var nästan fullsatt, enbart svenskar såklart. Vi fick reda på att de även sålde snus där så Richard blev lyrisk eftersom hans gömma har börjat att sina.

På kvällen festade vi med våra tre svenska vänner. Det blev ett avskedsparty som slutade med dans på den lokala bordellen. Vi kom hem runt fyra, halv fem efter en väldigt rolig kväll. Så nu är jag och Richard själva här. Ingenting vi direkt lider av, ska bli skönt att bara få ägna sig åt varandra.

Richard har haft ont i magen idag och kännt sig seg. Vi har trott att det har berott på 22krs whiskeyn vi drack i förrgår. Men nu börjar han känns sig febrig och han är väldigt varm. Hoppas bara att det inte är samma bakterier som härjade hos mig och att han snart börjar känna sig bättre.

Vi har börjat kolla upp alternativen till julafton. Vi har några restauranter här som har julfirande men typ julklapps-exchange och europeiskt/thailändskt/filipinsktjubord. Vi får se vart vi hamnar. Vi har inte börjat leta efter ansjovis till Richards frestelse än. Men vi får åka in till fiskbyn en kvart bort och kika.  Richard kikar efter svensktjulbord i närheten eller i Pattaya.

Om Richard mår bra så har vi planerat att åka in till Pattaya imorgon. Ska vara bra om man kan hålla sig därifrån på kvällen/natten.

Hoppas att alla har det bra där hemma. Riktigt kul att ni kommenterar!

Tamnapar, BKK och motorbike..

2009-12-19 @ 06:29:52
Hallå alla!

Ledsen att det inte har blivit några uppdateringar, det har flera olika orsaker.

Efter mitt sista inlägg fick jag gå hem och lägga mig i feber. Jag vaknade morgonen därpå med feber som säkert låg runt 40sträcket och så låg jag och pendlade i två½ dag. På fredagen hade vi en planerad Bangkok resa i samband med att Sara skulle åka hem på söndagen. Så sagt och gjort åkte vi till Bangkok fre-mån. Vi hade det riktigt bra och Bangkok är en riktigt häftig stad. Jag har massor av bilder, men sitter dåligt till för att lägga upp dem just nu.
Vi shoppade i stortsett bara där, fast vi var också på 3D bio. Filmen var riktigt dålig men 3D var desto häftigare.
Shoppingen var bra. Vi var till de största köpcentrumen, vissa så höga att de hade 7-8 våningar. Vi trivdes som fisken i vattnet. Resan hem gick på 5 timmar. Vi råkade ta fel buss och hamnade på landsvägsbussen som åkte runt Pattaya och stannar överallt på vägen. Men hem kom vi..

Efter i måndags har vi i stortsett bara legat på stranden och inte gjort så mycket. Vi har bowlat, ätit gott och firat våran 3års dag. Vi var på Tamnapar classic forrest restaurant. Det är en restaurant utformad som en regnskog. Riktigt häftigt ställe med massor av fiskar, svanar, vattenfall etc. Richard tog lite kort som vi kan lägga upp senare. De har en häftig meny också - krokodil, struts, hjort, grodlår m.m.  Richard tog det förstnämnda, vilket han tyckte var gott.

Igår hyrde vi moppar/motorcykel och utforskade stranden och närområdet. Richard hade motorcykeln och sen hade vi två andra moppar som gick upp till 70-80km/h. För att lugna föräldrarna, kan jag säga att vi alla hade hjälm och att vi  åkte på i stortsett otrafikerade vägar. En moppe kostar 200bht=44kr för ett dygn. Motorcykeln 250bht=55kr.

Idag blir det bara sol, bad och god mat. En tripp till Koh Chang är planerad inom snar framtid.

Jag ska försöka att uppdatera oftare än var 9:onde dag. Richard hälsar så mycket till alla.

Puss o kram

Koh Samet

2009-12-08 @ 15:38:21
Hallå!

Nu sitter vi ännu en gång på vårat internetcafé och dricker en watermelonshake, Richard och Saras är utbytta mot Ananasshaks. Saras bett börjar bli bättre trots att Richards hosta fortfarande är detsamma. Det blev ingen sjukstuga för honom idag, vi åkte som planerat istället till Koh Samet.

Koh Samet är en liten fin ö. Det mesta är ganska pitoreskt men på den stranden vi var, Hat Pa Kaew, var det ganska mycket folk -falanger. Men det var en fin strand och det låg några fina hotell runt omkring. Vill man ha lite mer lugn och ro ska man undvika just den stranden. Jag och Richard kommer nog att besöka ön igen och utforska lite med moped som man kan hyra där för 300bht/66kr per dag. Båtresan tur&retur kostade 100bht/22kr och inträde på ön 200bht/44kr. Vi har knäppt lite kort där som jag ska försöka lägga upp.

Jag tog vatten över huvudet igår när jag sa att jag var frisk som en nötkärna. Idag har min mage börjat strula och jag har så ont stundtals att jag vrider mig i smärta. Tack vare Ingrid och Mamma har vi ett mindre apotek med oss för alla sorters olika magbesvär. Jag har tagit några stycken och hoppas att det snart går över.

Kan bjuda på ett bild från våran strand

Nu måste jag springa hem igen. Magen bråkar!

puss

Sjukstugan i Hat Mae Ramphung 63/41

2009-12-07 @ 10:04:12
Hej!

Vi har det bra, sitter på cafét igen och har precis beställt in en watermelon shake. Ikväll ska vi åka på festival i en stad nära här som heter Ban Phe.  Efter det ska vi till en populär restuarant utformad som en regnskog  med vattenfall och grejer.

Igår var vi ut på jakt efter en club/disco/pub där vi kunde ha lite roligt med den lilla grupp av falanger som vi blivit. Vi hittade ett ställa med liveband. Direkt när vi kom in klubben vände sig typ alla om och glodde på oss. Under största delen av tiden hade vi fått mer uppmärksamhet än vad bandet hade. Tillslut råkade Nico välta ut ett glas och vi var tvungna att byta place. Efter mycket om och men hittade vi ett ställe som spelade den musiken vi letade efter. Vi gick in på klubben som då visade sig vara en strippklubb. Vi bestämde oss för att stanna och hamnade på nån sorts VIP avdelning som var upphöjd, som om vi behövde mer uppmärksamhet.  Vi hade en privat bartender som serverade oss vad vi ville och fyllde på våra glas ur det helrör vi beställt in. På herrtoan var det flera stycken som vaktade upp den besökande, med massage och assistans av handdukar. Det kostade oss drygt 171kr som vi delade 6pers på. Vi kom hem två efter en vädligt äventyrlig kväll...!

Imorgon blir det förmoligen Koh Samet. Den ön ska tydligen vara jättefin! Dagen efter det ska vi försöka få tag på en hyrbil och utforska området.

Sara har blivit biten av sandloppor eller om det är myggor. Hennes ben är hursomhelst uppsvullna av alla pingisbollsstora bett. Vi har fått lite tips och ska in handla lite som vi hoppas kommer att funka.

Richard har en ordentlig hosta. Nisse, en som jobbar på hotellet, var idag in till sjukhuset och köpte tabletter och grejer som vi hoppas kommer att funka.  Om inte, så kommer Nisse och Richard åka in till sjukhuset så att dom får skriva ut någonting åt honom där.

Själv är jag frisk som en nötkärna och ligger bara och njuter ;).

Skulle vara roligt om ni kommenterade mera. Vi saknar ju er också!

Thailando dag 3 + lite bilder!

2009-12-04 @ 15:56:46
Hallå!

Det är fortfarande varmt och skönt och Thailand är fortfarande bäst!

Idag har vi legat på stranden, tyvärr har det varit lite blåsväder(tydligen har det varit värsta stormen ute på havet inatt) så vi gick upp och gjorde oss i ordning och åkte iväg tidigt. Vi åkte till en marknad som var ganska bra faktiskt. Man kunde hitta allt från klänningar, skor till dvdskivor och grillade insekter. Richard var sugen på att testa men det blev det inget av.

Just nu sitter vi på internetcafét igen. Blir lugnt ikväll, vi har planer på att åka till Pattaya imorgon på kungens födelsedag. Kungen är helig här i Thailand så det är en riktig nationaldag. Det kommer inte att säljas alkohol någonstans. Men det kommer att säljas "special thé" i småkoppar över bar. Vi får se hur länge vi blir kvar där. Vi har ju sett Patong och det var illa och Pattaya ska vara värre.

Att gå här på gatorna och i affärerna är som att ständigt vara på en scen. Thailändarna här är inte så vana vid oss falanger. Folk stannar på gatorna, pekar och stirrar. Efter en dag inne i Rayong är det påfrestande. Då är det skönt att få komma hem till våran strand.

Richard och Sara vid våran strandrestaurant där vi äter lunch.

Richard och...

... jag vid strandrestauranten.

Richard vid våran strand.

Det har varit högtvatten idag pågrund av blåsvädret ute på havet.

Nu sitter det en belgisk svensk-engelsk-thai-talande kille i 40-45 års åldern och pratar. Han satt här med oss igår också. Han har bott i göteborg och har en ganska.. bestämd åsikt om politik. Svensk sådan.

/Hörs igen, alla!

Thailando!

2009-12-03 @ 13:00:27

HALLÅÅÅÅ VINTERSVERIGE!!!

Resan började när Sara kom till oss på måndagskvällen. Ingen av oss hade ännu inte riktigt förståt att vi dagen därpå skulle till Thailand. Richard var sjuk med feber annars var allt som vanligt. Vi kollade på film och gick och la oss sen. Morgonen var tung efter bara ett par timmars sömn, speciellt för Sara som knappt sovit en timme. Vi åt och gav oss i väg och nu är vi här i Thailand.

Vi landade sju på morgonen. När vi flög över Bangkok var solen precis påväg up och vi flög genom en soluppgång. Resan ut till Rayong gick på två timmar, men det var inget som jag och Sara märkte av, vi sov oss igenom resan.  Väl vid hotellet och Hat mae ramphung stranden lämnade vi våra kläder och  slängde vi av oss våra kläder och gick de ca 40 meterna till vattnet och stranden. Tro mig när jag säger att vi njöt där vi låg i de 28 gradiga vattnet vid den 1,2 mil långa stranden. Efter ett par timmar på stranden gav vi oss i väg till ”down town” Rayong. Det tog oss 20min med en tuktuk och kostade oss 5kr var.

Idag har vi bara legat på stranden och slappat, försökt få lite grundbränna. Nu sitter vi på ett internetcafé med baccardi/Singha ca 30meter från havet. Skulle vilja lägga upp lite kort med antar att internet är för segt här + att jag inte har kameran här. Vi ska få lösenord till hotellets internet och tänkte ta mig lite tid då att ordna det.

Det är mycket billigare här än i Phuket. 6 öl/baccardi, 4 maträtter och 3st solstolar: 605bht = 133kr. Annars kostar en solstol ca 5kr. Som ni förstår lever vi loppan i paradiset.

Snart ska vi till Rayong igen och gå på nån bar.

/ hörs snart igen, puss och kram från ett sommarvarmt Thailand!

Jetlag

2009-03-02 @ 06:34:29
Klockan tjugo i fem vaknade jag med ett ryck och var helt vaken. Jag försökte somna om men när jag bara låg och rullade tummarna i en halvtimme så gick jag upp. Mamma och pappa var också vakna och hade som jag haft svårt att sova. Jag som egentligen har sovmorgon till halv åtta känner mig lite blåst på en sovmorgon.

Det känns jättetrist att vara hemma igen. Vi fryser och saknar värmen, vi kollar på klockan och räknar snabbt ut vad hon är nere i Thailand. Men det positiva med att ha kommit hem är att det har blivit ljusare ute. Normalt när jag gick upp innan vi åkte var det ju kolsvart, men nu är det redan ljust. Självklart är inte det de ända positiva, det ska bli kul att få träffa att folk man har saknat.

Kortet är ifrån Krabi och Railey east beach. Det är ebb så vattnet har dragit sig undan och träden(dom ska normalt stå i vattnet) och båtarna står på land. Klockan kan inte vara mer än strax efter fem och min mamma gick ner till stranden för att kolla på soluppgången.

Igår var Sara O hemma i stan. Det är så skönt att bara kunna ringa och träffas utan planering. Skulle vi träffas annars är det kanske mer än 20 mil från dörr till dörr. Det är så skönt att bara kunna prata. Och det är så skönt och roligt att lyssna på ditt kvitter när du har bra nyheter.

Jag tänkte hoppa in i duschen nu och bege mig till skolan ändå trots min sovmorgon.

Vi hörs!
- Susanna

Jag fran varmen..

2009-02-20 @ 11:49:42
Nu sitter jag och Richard vid varsin dator nere i lobbyn. Vi vantar pa Basse och Amanda, vi ska ga och ata bara vi fyra.

Igar tog vi en longtailboat ut pa havet. Forst fick vi stanna vid en boj pa havet, dar fick vi en pase med brod att mata fiskar med. MASSOR av fiskar. Det var manga i olika farger som simmade upp till ytan. Fiskarna var inte skygga alls och at direkt fran min hand. Hade jag velat hade jag kunnat ta upp en hand full med fiskar. Det var en riktigt cool upplevelse. Sen akte vi vidare till Bon Island som var en lite udde med strand runt om och en liten resturang. Dar lag vi en oas i kristallklart vatten vatten och mos. Senare akte vi vidare till en annan o med en lang strand. Dar at vi och badade i ett om mojligt annu vitare och kristallklarare vatten.

MASTE GA! HEJDA

Hallå Sverige!

2009-02-17 @ 12:04:55
Jag har haft sånt sjå att komma in här, hade glömt lösenordet. Men när jag väl är inne har jag inte en aning om vad jag ska skriva.

Vi har det jättebra.. 40 grader i solen och 35 i skuggan.. Otroligt varmt och solen tar så mycket att vi ser ut som rosa grisar allehopa.  Stränderna är långa och vita med turkost vatten. På kvällarna åker vi tuk-tuk och går i små affärer och shoppar. Maten är jättegod och alla är jättetrevliga.

Hotellet är jättefint, med otrolig service. Hotell lobyn och resturangen är helt öppen ut med tak och knappt några väggar . Det är så mysigt att sitta på verandan och äta frukost.
Ikväll är det "king Elvis night" på hotellet.. Då har dom BBQ buffé och livemusik. Vi har bokat bord så det kommer nog att bli jättebra.

I förrgår tog jag, mamma och Richard massage på stranden. Helt otroligt skönt. Efter det tog jag predikyr och manikyr. Det var så skönt att bli ompysslad.

Idag har vi haft en solfri dag eftersom alla är lite brända. Så vi tog taxi in till phuket city och shoppade. Hittade mycket fint. Rätt billigt är det också.. Richard köpte 3 tröjor och ett par badbyxor för ca 125 kr.  Jag köpte en jättefin klänning för 70 kr och en kjol för 50kr.

Nästa tisdag ska vi ta en segelbåt och åka ut till en ö och bo på hotell där. Från den ön ska vi till massa andra stränder som är kända. Exempel så är det en ö som dom spelade in en bond fim på. Bond-ön heter det till och med.

Richard ligger på rummet och läser, mamma och pappa sitter på balkongen och myser medans Amanda och Basse är och gymmar. Vi alla väntar på att få gå till resturangen klockan sju. Klockan är nu 18.04 så jag måste springa upp till rummet och göra i ordning mig.

Hörs!

Paltkoma

2009-01-27 @ 20:35:40
Idag firar min bror och Amanda tre år. Grattis till dom!:)  Det har vi firat med inbakad fläskfilé med potatiskroketter och till efterätt kladdkaka.. mumma. Men det är inte bara bra, jag sitter i paltkoma och det är inte skönt.  När jag skar bort fettet från fläskfilén så stog kissan min och tiggde. Så hon fick resterna och jag kan säga att hon ligger även hon i paltkoma sen sju. haha, stackarn!

Trots att jag har sprungit och motionerat så mycket de senaste veckorna så går jag fortfarande inte ner i vikt. Blir lite besviken när vågen snarare visar mer än mindre..

Nu ska jag gå och svulla i soffan.

/Sanna

STUDENTEN!!

2009-01-26 @ 16:02:55
Är framflyttad till den 5 juni!!! Det gör mig så otroligt glad!
Nu måste man bara börja leta efter klänning och skor, men det är ingenting som bekymrar mig. Ser faktiskt fram emot det.

Ikväll ska vi och gymma och ta en till steg i kriget mot vikten. Funderar på att sola solarium innan eller efter, det skulle vara skönt. Få lite färg också, bli lite fräsch.

Nästa vecka åker vi till Venedig, ska bli intressant. Det är ett intressant gäng som åker, så jag tror att det blir bra! :)

Det här inlägget var ett litet start inlägg, en liten uppvärmning! Får se om det blir flera i en snar framtid!

Sanna

Hej igen mitt Sverige!

2008-11-29 @ 21:25:12
Gud, vad jag saknar Sverige. Allt med sverige.. Jag skulle till och med äta sill och potatis.. herregud...

Idag har vi bara knallat hela dagen, vi har sett massor av fina byggnader och sådna saker.. Har inte träffat resten av gruppen en enda gång. Min ryss gillar inte resten av gruppen så hon vill inte. Men jag ska tvinga henne imorgon. För jag står knappt ut utan socialt sällskap. Min värds föräldrar pratar inte med mig och min värd är med sin pojkvän och dom pussas, kramas och bara pratar ryska så jag är verkligen tredje hjulet. Idag var det riktigt jobbigt.

Min värd berättar hemska historier om ryssland hela tiden och speciellt om saker här i St. Petersburg. Om tjejer som blivit nerslagna och nedputtade på tunnelbanespåret. Idag så skulle vi ta en spårvagn idag men den kom inte för att den krockat.

Engelskan går ganska bra om jag är själv med henne, för då pratar vi bara engelska och jag tänker även på engelska. Men när jag är med de svenska tjejerna och vi snackar lite svenska och lite engelska så bir det kaos i huvudet. Det blir svengelska och jag kan inte ens prata svenska rent.

Idag så skulle hela våran grupp gå ut på krogen men min ville inte och hittade på att de skulle på strippklubb och grejer fast jag sms:ade med dem och de sa att de inte skulle dit. Men min värd sa att hon inte ville gå ut på krogen ikväll. Sen en halvtimme senare så ringer hon en kompis och plötsligt så ska vi gå ut med dom. Men jag vill inte gå ut med några som inte kan snacka engelska och dom som kan bara sitter och pussas, nej tack! Så nu ska vi kolla på film och mysa med thé.

Jag ska försöka uppdatera igen senare. Kanske inte ikväll men imorgon.

Saknar er så otroligt mycket!

Hörs!

Mitt kära Sverige.

2008-11-29 @ 10:17:16
Nu sitter jag här i ryssland och väntar på att min värd ska bli klar så att vi kan gå ut på stan. Vi ska åka och se massa sevärdigheter. själva.. min ryss tycker inte om de andra svenskarna värdar så det kommer bara att vara hon och jag. Lite tråkigt... men vad ska man göra.

I onsdags när vi kom hit så åkte vi tunnelbana, eller metro som det heter här, och den går så otroligt fort. säkert 70 km/h i de trånga tunnlarna. När vi kom hit till min värd så skulle vi äta middag. Jag lovar det var det konstigaste jag någonsin har ätit. Det var typ en tjock schnitzel och i mitten så var det ost och skinka, till det fick vi typ cous-cous fast brun.

Jag bor hos Veronika, hennes mamma och hennes morfar. De bor i en liten tvåa med periska mattor på väggarna. Köket är mindre än våran "blivande-bastu" och köksbordet är inte större än en 50cm gånger 50cm. Så vi äter två och två. Badrummet är lika stort som köket. Men deras standard här är så konstig. De har inget toalettlock och knappt någon toalettsist så jag vet inte hur de gör sina behov här.

Nu komer min värd så jag ska gå. Hörs!

RUSSIA

2008-11-24 @ 21:46:21
På onsdag åker jag till Ryssland som planerat.. om planen går då vill säga. Just nu sitter jag i Uppsala och har i stort sett varit in snöad hela dagen. okej, det var väll inte hela sanningen. Men mamma ringde faktiskt imorse och sa att jag inte fick åka till skolan och så gick det inga bussar förens klockan fyra. Anyway, ryssland var det.  Jo, det ska ju bli kul. Nu verkar det ha löst sig med min "host-family". Dock har jag inte hört något ifrån henne än. Och ja, det är en hon så richard är nöjd :)

När jag nu skulle logga in på min blogg så kom jag och tänka på när jag var lite yngre. Eller ganska mycket yngre. Jag och Emma Sandstedt skulle göra en mail till Emma så att vi kunde maila varandra. Vi kanske var 11-12 år då.  Min kusin, Sofia, hade redan visat mig allt jag behövde veta med datorn då. Det var lunarstorm, mail osv. Så jag kände mig ganska insatt  och sa åt Emma att gå in på hotmail så skulle jag visa  henne hur man gjorde.

Hon skriver in adressen och plötsligt börjar det ploppa upp diverse skumma rutor på nakna män på skärmen. Emma frågade skrämt vad hon gjort för fel och jag kollade vad hon egentlien hade skrivit för nånting. Varken jag och Emma var ju så särskilt bra på engelska på den tiden och Emma hade bara skrivit hotmail som hon tyckte att det lät och gjorde det lite mer svengelskt. Hotmale.com var vad hon fick till.

Nu sitter jag hemma hos Richard och han sitter vid sin dator och jag vid laptopen. I det vintersverige vi har utanför så är det faktiskt ganska mysigt. Snart ska jag gå och lägga mig. Kanske kolla på nånting på tv samtidigt och hålla tummarna för att snöovädret inte har lugnat sig så värst mycket tills imorgonbitti så jag kanske får en liten, liten sovmorgon!

Godnatt.

Dagar tills jag fyller 18år!